Gemeente
Amersfoort Vragen 2007, nummer 15 DOCS.nr. 2669631 __________________________________________________________________________________ VRAGEN van het raadslid R. Schulten en H. van Wegen (BPA) inzake de voorzieningen in de Eem gedaan overeenkomstig artikel 43 van het reglement van orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort (SOB, nr. 2657701; ontvangen d.d. 31 januari 2008). ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 26 februari 2008) __________________________________________________________________________________ Inleiding: Tijdens de behandeling in DE RONDE van de nieuwe
verordening openbaar water Amersfoort stelde de BPA een groot aantal vragen over de rechtspositie
van de woonschipeigenaren en de juridische houdbaarheid en beleidsinhoudelijke wenselijkheid van
een aantal andere zaken, die de verordening regelt. Enkele andere kwesties, die de ongestoorde doorvaart
van de scheepvaart op de Eem betreffen, kwamen zeer recent onder de aandacht van de BPA. • Het betreft de nieuw aangelegde steiger’s voor
recreatieboten in de Eemhaven of te wel de nieuwe stadshaven. De Eem is een regenrivier en dus
stijgt het rivierpeil al naar gelang de regenomstandigheden. Maar daar is bij de aanleg van deze nagelvast verankerde
voorziening geen rekening mee gehouden. Het gevolg van een (te) hoogwaterpeil is dan
ook dat de voorziening onbruikbaar is. • Een ander punt: de nieuwe fietsbrug over de Eem,
thans in aanleg, zal de nachtelijke beroeps- én recreatievaart van en naar Amersfoort
onmogelijk maken. Dit omdat de nieuwe fietsbrug op afstand bediend gaat
worden door centrale brugbediening. Echter tussen 22.00 en 09.00 uur vindt er geen
bediening plaats. Een oplossing zal moeten worden gezocht door aansluiting te zoeken bij een
andere brugbediener met 24 uursservice, zoals bijvoorbeeld de Oranjesluizen. Is dat niet haalbaar dan zullen volgens de BPA in
ieder geval ter hoogte van de nieuwe brug afmeerpalen voor het wachtende scheepvaartverkeer
moeten worden aangebracht. Over bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende
vragen. Vraag 1. Is het college van bovenstaande situaties op
de hoogte ? Antwoord 1. Ja wij zijn bekend met het feit dat de steigers in de eemhaven
grotendeels vast zijn uitgevoerd. En wij zijn bekend met het feit dat tussen
22.00 en 09.00 uur geen bediening plaatsvindt van de fietsbrug. Vraag 2. Klopt het dat de genoemde voorzieningen, de
nieuwe aanlegsteigers in de Eemhaven, voor de vaarrecreanten onbruikbaar zijn bij een hoog
(regen) waterpeil van de Eem? Antwoord 2 Bij het bepalen van de hoogte van deze vaste steigers is rekening
gehouden met de soms extreme waterstandswisselingen in de Eem. Op basis van
historische gegevens van waterstandsmetingen van Waterschap en Rijkswaterstaat
is de optimale hoogte bepaald. De steiger is laag genoeg om het grootste deel
van het jaar te gebruiken en hoog genoeg om te zorgen dat de steiger slechts
enkele keren per jaar kan overstromen. Drijvende steigers hebben enkele grote
nadelige effecten.Ter plaatse van zowel de Nesten (trappartijen naar de
steigers) als de stalen kadewanden
zouden voorzieningen getroffen moeten worden om beknelling van handen en voeten
tegen te gaan bij beweging van het water. Ter plaatste van de Nesten was dit
niet op een veilige, mooie, beheerbare manier op te lossen. Ter plaatse van de
damwanden geldt hetzelfde, alle oplossingen hielden het gevaar van beknelling
in zich, behalve het alternatief om de hele steiger op minimaal een meter van
de kade te leggen. Daarmee zou de beschikbare waterbreedte versmald worden. Met name het beknellingsgevaar in combinatie
met een mogelijke aanleghoogte waarbij de overstromingskanss acceptabel is
hebben de doorslag gegeven. Een deel van de steiger is wel drijvend
uitgevoerd. Deze steiger is bedoeld voor kleine lage boten (sloepen) die ook
onbeheerd afgemeerd moeten kunnen liggen. Omdat zij onbeheerd zijn moeten zij
bij grote waterstandswisselingen mee kunnen bewegen. De drijvende steiger zorgt
daarvoor. Vraag 3. Zo ja welke herstelmaatregelen gaat u
treffen? Antwoord 3. Wij hebben een bewuste keuze gemaakt voor een grotendeels vaste
steiger. Wij staan nog steeds achter deze keuze en zien geen aanleiding voor
het treffen van maatregelen. Vraag 4. Klopt het dat tijdens de nachtelijke uren
(tussen 22.00 en 09.00 uur) geen bediening (op afstand) mogelijk is van de in aanleg zijnde nieuwe
fietsbrug, zodat sprake is van belemmering van beroeps- en recreatievaart? Antwoord 4. De provincie Utrecht is vaarwegbeheerder van de Eem en tevens het
gezag dat de bedieningstijden van de beweegbare bruggen op de Eem vaststelt. Dit laatste geldt ook voor de twee beweegbare
bruggen in Amersfoort. Bij de voorbereiding van een provinciaal besluit voor de
bedieningstijden worden belangbehartigers van beroeps- en recreatievaart
geraadpleegd. De bedieningstijden van de nieuwe fietsbrug
zijn gelijk aan die van de verderop gelegen provinciale beweegbare brug in de
N414 bij Eembrugge. Beide bruggen hebben de wat ruimere bedieningstijden, welke
zijn afgestemd op de beroepsvaart. De bruggen in Amersfoort worden minder
frequent bediend, hetgeen voor de recreatievaart ook niet nodig is. Doordat de
nieuwe fietsbrug slechts één van de vier beweegbare bruggen is vormen de
bedieningstijden van de nieuwe brug, op zich, geen belemmering. Vraag 5. Zo ja, bent u bereid de bediening op afstand
op een andere manier te regelen zodat 24- uursbediening mogelijk wordt Antwoord 5. Nee, zie antwoord vraag 4. Vraag 6. Moeten met het oog op het scheepvaartverkeer
nog aanvullende voorzieningen ter hoogte van de nieuwe fietsbrug over de Eem worden
getroffen? Antwoord
6. Aanvullende voorzieningen ter hoogte
van de nieuwe fietsbrug zijn niet nodig en worden daarom door de
vaarwegbeheerder ook niet verlangd. Beroepsvaart heeft telefonisch contact met
de brugbediening en weet voortijdig of de bruggen gepasseerd kunnen worden. Als
de brug bij Eembrugge gepasseerd kan worden dan kan dat ook daarna bij de
fietsbrug over de Eem. Een wachtsteiger is dan niet nodig. | ||