Vragen door leden van de gemeenteraad (via griffie)

                                                                                     Gemeente Amersfoort

 

 

 

 

 

Vragen

 

2007, nummer 15

 

 

 

                                                                                                                               DOCS.nr. 2669631

__________________________________________________________________________________

 

VRAGEN van het raadslid R. Schulten en H. van Wegen  (BPA) inzake de voorzieningen in de Eem gedaan overeenkomstig artikel 43 van het reglement van orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort (SOB, nr. 2657701; ontvangen d.d. 31 januari 2008).

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 26 februari 2008)

__________________________________________________________________________________

 

 

Inleiding: Tijdens de behandeling in DE RONDE van de nieuwe verordening openbaar water Amersfoort stelde

de BPA een groot aantal vragen over de rechtspositie van de woonschipeigenaren en de juridische

houdbaarheid en beleidsinhoudelijke wenselijkheid van een aantal andere zaken, die de verordening

regelt.

Enkele andere kwesties, die de ongestoorde doorvaart van de scheepvaart op de Eem betreffen,

kwamen zeer recent onder de aandacht van de BPA.

• Het betreft de nieuw aangelegde steiger’s voor recreatieboten in de Eemhaven of te wel de

nieuwe stadshaven. De Eem is een regenrivier en dus stijgt het rivierpeil al naar gelang de

regenomstandigheden.

Maar daar is bij de aanleg van deze nagelvast verankerde voorziening geen rekening mee

gehouden. Het gevolg van een (te) hoogwaterpeil is dan ook dat de voorziening onbruikbaar is.

• Een ander punt: de nieuwe fietsbrug over de Eem, thans in aanleg, zal de nachtelijke

beroeps- én recreatievaart van en naar Amersfoort onmogelijk maken.

Dit omdat de nieuwe fietsbrug op afstand bediend gaat worden door centrale brugbediening.

Echter tussen 22.00 en 09.00 uur vindt er geen bediening plaats. Een oplossing zal moeten

worden gezocht door aansluiting te zoeken bij een andere brugbediener met 24 uursservice, zoals

bijvoorbeeld de Oranjesluizen.

Is dat niet haalbaar dan zullen volgens de BPA in ieder geval ter hoogte van de nieuwe brug

afmeerpalen voor het wachtende scheepvaartverkeer moeten worden aangebracht.

Over bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende vragen.

 

Vraag 1. Is het college van bovenstaande situaties op de hoogte ?

Antwoord 1. Ja wij zijn bekend met het feit dat de steigers in de eemhaven grotendeels vast zijn uitgevoerd. En wij zijn bekend met het feit dat tussen 22.00 en 09.00 uur geen bediening plaatsvindt van de fietsbrug.

 

Vraag 2. Klopt het dat de genoemde voorzieningen, de nieuwe aanlegsteigers in de Eemhaven,

voor de vaarrecreanten onbruikbaar zijn bij een hoog (regen) waterpeil van de Eem?

Antwoord 2 Bij het bepalen van de hoogte van deze vaste steigers is rekening gehouden met de soms extreme waterstandswisselingen in de Eem. Op basis van historische gegevens van waterstandsmetingen van Waterschap en Rijkswaterstaat is de optimale hoogte bepaald. De steiger is laag genoeg om het grootste deel van het jaar te gebruiken en hoog genoeg om te zorgen dat de steiger slechts enkele keren per jaar kan overstromen.

Drijvende steigers hebben enkele grote nadelige effecten.Ter plaatse van zowel de Nesten (trappartijen naar de steigers)  als de stalen kadewanden zouden voorzieningen getroffen moeten worden om beknelling van handen en voeten tegen te gaan bij beweging van het water. Ter plaatste van de Nesten was dit niet op een veilige, mooie, beheerbare manier op te lossen. Ter plaatse van de damwanden geldt hetzelfde, alle oplossingen hielden het gevaar van beknelling in zich, behalve het alternatief om de hele steiger op minimaal een meter van de kade te leggen. Daarmee zou de beschikbare waterbreedte versmald worden.

Met name het beknellingsgevaar in combinatie met een mogelijke aanleghoogte waarbij de overstromingskanss acceptabel is hebben de doorslag gegeven.

Een deel van de steiger is wel drijvend uitgevoerd. Deze steiger is bedoeld voor kleine lage boten (sloepen) die ook onbeheerd afgemeerd moeten kunnen liggen. Omdat zij onbeheerd zijn moeten zij bij grote waterstandswisselingen mee kunnen bewegen. De drijvende steiger zorgt daarvoor.

 

Vraag 3. Zo ja welke herstelmaatregelen gaat u treffen?

Antwoord 3. Wij hebben een bewuste keuze gemaakt voor een grotendeels vaste steiger. Wij staan nog steeds achter deze keuze en zien geen aanleiding voor het treffen van maatregelen.

 

Vraag 4. Klopt het dat tijdens de nachtelijke uren (tussen 22.00 en 09.00 uur) geen bediening (op

afstand) mogelijk is van de in aanleg zijnde nieuwe fietsbrug, zodat sprake is van

belemmering van beroeps- en recreatievaart?

Antwoord 4. De provincie Utrecht is vaarwegbeheerder van de Eem en tevens het gezag dat de bedieningstijden van de beweegbare bruggen op de Eem vaststelt.

Dit laatste geldt ook voor de twee beweegbare bruggen in Amersfoort. Bij de voorbereiding van een provinciaal besluit voor de bedieningstijden worden belangbehartigers van beroeps- en recreatievaart geraadpleegd.

De bedieningstijden van de nieuwe fietsbrug zijn gelijk aan die van de verderop gelegen provinciale beweegbare brug in de N414 bij Eembrugge. Beide bruggen hebben de wat ruimere bedieningstijden, welke zijn afgestemd op de beroepsvaart. De bruggen in Amersfoort worden minder frequent bediend, hetgeen voor de recreatievaart ook niet nodig is. Doordat de nieuwe fietsbrug slechts één van de vier beweegbare bruggen is vormen de bedieningstijden van de nieuwe brug, op zich, geen belemmering.

 

Vraag 5. Zo ja, bent u bereid de bediening op afstand op een andere manier te regelen zodat 24-

uursbediening mogelijk wordt

Antwoord 5. Nee, zie antwoord vraag 4.

 

Vraag 6. Moeten met het oog op het scheepvaartverkeer nog aanvullende voorzieningen ter

hoogte van de nieuwe fietsbrug over de Eem worden getroffen?

Antwoord 6. Aanvullende voorzieningen ter hoogte van de nieuwe fietsbrug zijn niet nodig en worden daarom door de vaarwegbeheerder ook niet verlangd. Beroepsvaart heeft telefonisch contact met de brugbediening en weet voortijdig of de bruggen gepasseerd kunnen worden. Als de brug bij Eembrugge gepasseerd kan worden dan kan dat ook daarna bij de fietsbrug over de Eem. Een wachtsteiger is dan niet nodig.